‘Ik wil mijn hele leven lang voor de klas staan’
Verhalen rondom de lerarenstaking op 30 en 31 januari – Verhaal 2: Miklós Rétei
Zelf omschrijft Miklós Rétei zich als “een man met een onderwijshart”. Deze docent Engels geniet er namelijk oprecht van dat hij zijn leerlingen iets kan leren, zodat ze zich verder ontwikkelen en stappen maken. Ondertussen werkt Miklós alweer 3,5 jaar op het Veluws College Mheenpark in Apeldoorn, een van de 27 scholen die deel uitmaken van de Veluwse Onderwijsgroep (zie kader). ‘Ik laat mijn lessen zoveel mogelijk aansluiten op de belevingswereld van de klas, want op die manier haal ik het maximale uit mijn leerlingen.’
‘Al op de middelbare school wist ik dat ik docent wilde worden’, aldus Miklós Rétei (27 jaar) uit Arnhem. ‘Tijdens een maatschappelijke stage op de havo gaf ik tennisles aan jongeren en toen ontdekte ik voor het eerst hoe leuk het is om dingen te leren aan anderen. De reden dat ik voor het vak Engels heb gekozen? Omdat ik daar op de middelbare school in uitblonk. Omdat ik als docent Engels heel veel variatie aan kan brengen in de manier waarop ik de lesstof presenteer. Én omdat Engels een taal is waarmee mijn leerlingen zich op de hele wereld verstaanbaar kunnen maken.’
Plezier en enthousiasme
‘In mijn lijf klopt inderdaad een “onderwijshart”. Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk, want ik vind dat ik het mooiste beroep op aarde heb. Ik denk dat ik dat enthousiasme ook uitstraal in de lessen. Dit jaar geef ik les aan zo’n 250 leerlingen uit de eerste drie jaar van de mavo en havo en het vierde jaar van het vwo. Ik voel me echt verantwoordelijk voor deze leerlingen en daarom zet ik al mijn talenten in om hen verder te helpen. Ik denk dat humor wat dat betreft mijn grootste kracht is. Ik gebruik vaak grappige voorbeelden om onderwerpen uit te leggen en ik zet mezelf graag voor aap als daardoor het kwartje gaat vallen in de klas.’
Input van leerlingen
‘Dankzij allerlei digitale middelen hebben de jongeren van nu toegang tot een gigantische hoeveelheid informatie. Daarom is het voor mij zaak om de lesstof op zo’n manier aan te bieden, dat ik mijn leerlingen blijf interesseren. Zo probeer ik waar mogelijk actuele onderwerpen in mijn lessen te verwerken, zoals de bosbranden in Australië, het WK Rugby of het spel Fortnite. Daarnaast laat ik mijn leerlingen evaluatieformulieren invullen, zodat ze ook zelf onderwerpen kunnen aandragen die ik in de klas kan behandelen. Want als ik de lessen vanuit de belevingswereld van mijn leerlingen insteek, kan ik hun aandacht vasthouden én hen maximaal enthousiasmeren om een stapje extra te zetten.’
M.A.D.
‘Ik ben docent geworden omdat ik les wil geven en ik ben er honderd procent van overtuigd dat ik mijn hele leven lang voor de klas blijf staan. Ik word er blij van en haal er voldoening uit. Als ik het vak van docent Engels in één woord moet omschrijven, dan kies ik voor de Engelse afkorting M.A.D. Niet dat ik gek ben hoor. I just want to Make A Difference.’