Ervaren leerkrachten Lisa en Linda begeleiden startende collega’s: “We willen starters in hun kracht zetten én houden”

Een rugzak vol kennis en ervaring, een luisterend oor en een veilige haven: Linda Balster (43) en Lisa Beijl (46) bieden het allemaal. Als coach voor startende leerkrachten begeleiden ze hun vakgenoten drie jaar lang in de wondere wereld van het onderwijs en alles wat daarbij komt kijken. “Bij ons mag je vertellen wat je voelt en vindt.”

De jaren dat ze zelf voor het eerst voor de klas stonden, zijn al even geleden. Want zowel Lisa als Linda werken al ruim twintig jaar in het basisonderwijs. De één op de Hertog van Gelre, de ander op de Zonnewende. Wat ze ook gemeen hebben, is dat ze allebei studenten begeleiden. “Ik van het Saxion in Deventer, Lisa van de Katholieke Pabo in Zwolle”, vertelt Linda.

Als ze, inmiddels al wat jaren geleden, horen dat er binnen de Veluwse Onderwijsgroep een werkgroep begeleiding startende leerkrachten wordt opgezet, weten ze één ding zeker: daar willen ze bij.

Gemist

De werkgroep neemt geen halve maatregelen. Zo gaan onder meer enquêtes de deur uit, vinden er gesprekken met HR plaats en doen de leden uitgebreid literatuuronderzoek. Alles met het doel om antwoord te vinden op de vraag: wat heeft een startende leerkracht nodig? En wat kan de Veluwse Onderwijsgroep hen bieden? Dat er ‘iets’ nodig is, leidt geen twijfel. Uit dat onderzoek bleek dat het onderwijs de eerste vijf jaar meer dan 30% uitvallers kent”, zegt Linda.

“Wie ben ik, waar sta ik en wat heb ik nodig?”

“Ik ben mijn loopbaan in Utrecht begonnen”, vertelt Lisa. “Destijds heb ik een vorm van begeleiding wel gemist. Als starter ga je maar door. Terwijl het juist zo goed is om bewuste momenten in het jaar te plannen en je af te vragen: wie ben ik, waar sta ik en wat heb ik nodig?”

Gesprekken

En dat is precies wat Linda en Lisa sinds drie jaar doen: momenten inplannen en in gesprek gaan met nieuwkomers. “We krijgen vanuit HR elke keer een lijstje met nieuwe namen. Linda en ik coachen er nu allebei twintig”, legt Lisa uit. Die coaching bestaat gemiddeld uit drie individuele gesprekken per jaar, drie jaar lang. Daarnaast zijn er – dit jaar – twee workshopmiddagen waarbij de hele groep samenkomt.

“Het is interessant en fijn om verdiepende gesprekken te hebben en samen te sparren. Zo stappen ze even uit de waan van de dag”, weet Lisa. “Bij ons mag je vertellen wat je voelt en vindt”, vult Linda aan. Ze benadrukt dat wat besproken wordt, binnenskamers blijft. “Wat ze vertellen, blijft hier.” Starters van hun eigen school coachen ze niet. “Als er eentje van mijn school komt, begeleidt Lisa hem of haar. En andersom. We willen ze de ruimte geven om helemaal vrijuit te praten.”

Uitdagingen

Want het is nogal wat: als kersverse schoolverlater of zij-instromer ineens je eigen klas runnen. “Er komt zoveel op je af”, weet Lisa. “Niet alleen het lesgeven zelf, maar ook alles wat daarbij komt kijken. Het werkethos in het onderwijs is hoog, maar de werkdruk ook.”

“Sommigen hebben het gevoel altijd aan te moeten staan”

“We bespreken onder meer hoe je rust kunt vinden in je werk. Sommige leerkrachten hebben namelijk het gevoel dat ze altijd ‘aan’ moeten staan. Ouders kunnen je tenslotte via Parro elk moment van de dag bereiken. En de berichten die je ontvangt, kunnen soms best beladen zijn.

Ook andere uitdagingen komen in de gesprekken naar voren. “Driekwart van de leerkrachten die we coachen, komt net van school. Iedereen heeft z’n eigen verhaal. Een zij-instromer met werkervaring bij een bedrijf heeft een ander vertrekpunt dan een starter die aan zijn of haar eerste baan begint.”

Welbevinden

Wat iemands verhaal ook is, Linda en Lisa luisteren. “Zonder oordeel. Wat goed gaat, proberen we te versterken. Bijvoorbeeld door te vragen: hoe was dit een half jaar geleden voor je? Dan beseffen ze vaak hoe ze gegroeid zijn. Die ontwikkeling is mooi om te zien: in het begin gaat het vooral om het lesgeven zelf. Dan verwijzen we ze met bepaalde vragen naar een IB’ er (intern begeleider) of andere expert. Of we stellen ze gerust: wat je nu ervaart, hoort bij de eerste jaren. In het derde jaar zie je dat ze steeds meer op hun plek zitten”, zegt Linda.

En dat is waar het uiteindelijk om draait: het welbevinden van hun nieuwe collega’s. “Daar dragen we aan bij, net als hun directe collega’s, directeur en IB’ers. Met veel plezier, want ik vind het mooi dat ik met mijn kennis en ervaring collega’s op de werkvloer – in de volle breedte van de Veluwse Onderwijsgroep – mag coachen.” “Ik zie het coachen van deze collega’s als een verdieping voor mezelf”, vult Lisa aan. “En ik ben blij dat me deze kans is geboden. Het is fijn om samen met starters na te denken en te sparren over hun start in het onderwijs.”