“De band met mijn klas is heel sterk geworden” Esther Poelman, coach bij UGO

In een wereld vol prikkels, keuzes en sociale druk, is een coach waar je als leerling persoonlijk en klassikaal bij terecht kan heel belangrijk. Daarom hebben alle klassen op onze scholen voor voortgezet onderwijs een eigen coach/mentor. Maar wat doet een coach eigenlijk? We spreken Esther Poelman, docent Nederlands en coach van klas G2A op UGO. “Voor mij is het coach zijn een verrijking van mijn werk.”

Esther: “Ik werk nog niet zo lang in het voortgezet onderwijs, dit is mijn tweede jaar bij UGO. De afgelopen twintig jaar werkte ik in het basis- en speciaal onderwijs. Ik merk wel dat deze ervaring van pas komt als coach. Op een basisschool heb je natuurlijk het hele jaar één klas en weet je precies wat er bij elke leerling speelt. Ik ben het dus gewend om een grote groep leerlingen op die manier te monitoren. Bovendien is het heel leuk om, naast alle klassen die ik zie als docent Nederlands, één klas echt goed te leren kennen.”

Betrokken zijn

Bij UGO heb je in de onderbouw (het eerste en tweede jaar) dezelfde coach. Daarna ga je je specialiseren in een bepaalde richting en krijg je een nieuwe stamgroep én coach. Esther nam het coachschap van haar klas na hun eerste jaar over van een collega die met zwangerschapsverlof ging. “De meeste docenten die – net als ik – parttime werken, coachen samen met een collega. Maar ik heb er bewust voor gekozen om dit niet te doen. Omdat ik echt betrokken wil zijn bij alle leerlingen. En ik was bang dat er anders twee kapiteins op één schip zouden zijn. Dit maakt het soms best zwaar naast mijn andere werk, maar bovenal ook echt een verrijking. De band met mijn klas is heel sterk geworden.”

“De leerlingen hebben elke week een coach-uur. Dan zorg ik af en toe voor thee of chocolademelk met wat lekkers en zeg ik: ‘wat willen jullie kwijt, kom maar op’. Vervolgens komt er van alles voorbij. Van roosterproblemen en toetsen die te moeilijk waren tot lessen die ze niet goed vinden lopen. Ze mogen best wel even klagen van mij. Dat lucht op en je voelt je gehoord als leerling. Vervolgens denk ik met ze mee en geef ik tips over hoe ze bepaalde dingen ook kunnen aanpakken. En als ik vind dat ze ergens een goed punt over hebben, ga ik kijken wat ik hieraan kan doen. Ook loop ik altijd de agenda even met ze langs. Welke toetsen komen eraan? Wat moeten ze de komende weken niet vergeten?”

“Eigenlijk ben je als coach een spin in het web”

Loopbaanbegeleiding

Naast het wekelijkse coach-uur wordt voor elke leerling ook elke week loopbaanbegeleiding ingeroosterd. Esther: “Dan gaan we samen kijken naar de toekomst. Welke leerroute kies je vanaf je derde jaar? Welke beroepen lijken je interessant? Welke stages passen bij je? Ook begeleid ik ze bijvoorbeeld in het proces van het regelen van een stageplek.” Tijdens deze één-op-één tijd komen er ook af en toe hele persoonlijke dingen ter sprake. “Dat is soms best heftig. Ik vind het heel bijzonder dat leerlingen me in vertrouwen durven te nemen en dat ik ze kan helpen. Laatst kwam er een moeder naar me toe die zei: ‘Zonder jou had mijn dochter het niet gered. Dan was ze niet meer naar school gekomen.’ Daar doe ik het voor.”

“Eigenlijk ben je als coach een spin in het web. Ik hoor dingen over mijn klas van andere docenten, maar ook van ouders en natuurlijk van de leerlingen zelf. Daar probeer ik tussendoor te laveren. Gaat het niet goed tijdens een bepaalde les? Dan ga ik er een keer bij zitten, zodat ik zelf kan zien wat er speelt. Leerlingen kunnen over alles bij me terecht, maar ik kan ook streng zijn.” Lachend: “Streng, maar ook wel chill. Zo beschrijven ze me.”